Doohan Romex
De Doohan Romex is een echte retro scooter maar dan geheel elektrisch. Hij lijkt bijzonder veel op de Vespa scooter uit de jaren ‘60 en ‘70. Echter heeft deze elektrische retro scooter de technologie van vandaag de dag aan boord. Zo wordt een klassiek retro ontwerp gecombineerd met hedendaagse techniek welke zelfs wat vooruitstrevend is! De Romex beschikt over een supersnelle 3000W motor, een krachtige Lithium accu voor een groot bereik, LED, USB, en zelfs een CBS remsysteem!
Een klassieke retro scooter maar dan geheel elektrisch
Op de afbeelding kun je eigenlijk niet goed zien hoe groot een scooter daadwerkelijk is. De Romex is een forse elektrische retro scooter waar je riant met 2 personen op kunt zitten. Hij is breder dan gemiddeld en dat heeft met name te maken met het brede beenschild aan de voorkant wat een kenmerk is van de klassieke Vespa’s. Vespa had het in de jaren '60 al door dat een breed beenschild veel comfort geeft, want je zit tijdens koude en natte dagen een stuk warmer en droger.
Er is bij dit retro model dus volop zitruimte en beenruimte. Zelfs personen van 1.90m hebben niets te klagen. Door het slimme ontwerp kom je dus ook niet, wanneer je lang bent, met je knieën tegen het stuur aan. Met 2 personen dus je dus ook riant en comfortabel zitten. Dat zou je op het eerste oog niet zeggen wanneer je de afbeelding bekijkt.
Ook wanneer je wat korter bent, is de Doohan Romex nog steeds goed te handelen. De zithoogte is namelijk niet hoger dan andere scooters. Hij is met name lang en breed.
Het langgerekte zadel biedt veel comfort en steun. Hij is niet te hard en niet te zacht. Zo kun je lekker lange afstanden maken waarbij het zadel van het begin tot het eind lekker comfortabel blijft. Nog iets wat een echt Vespa kenmerk is wat inspiratie is geweest voor de Romex.
Meer over het retro ontwerp van de Doohan Romex
Wanneer je de Doohan Romex bekijkt dan spreekt alles eigenlijk voor zich. Alle slimmigheden die Vespa destijds heeft bedacht zijn als inspiratie gebruikt voor deze nieuwe scooter.
Wanneer we een rondje maken rond de elektrische retro scooter, dan valt het fraai afgewerkte design meteen op. Overal komen de ronde vormen mooi terug waarbij veel chromen accenten zijn gebruikt.
De verlichting is heel retro en tegelijkertijd zeer modern. Zo is de vorm van de verlichting absoluut retro gebleven en prachtig afgewerkt met chromen randen, terwijl de techniek van nu is. Alles is namelijk met energiezuinige leds uitgevoerd met een hoge lichtopbrengst. Zo ben je zowel in het donker als overdag goed zichtbaar met de Doohan elektrische scooter.
Aan de rechterkant is er een opbergvak aanwezig welke afsluitbaar is met slot. In het opbergvak kun je bijvoorbeeld 2 flesjes water opbergen, een paar handschoenen, of bijvoorbeeld een acculader.
Aan de achterkant is een flink grote klapdrager in het chroom gemonteerd welke het klassieke retro ontwerp versterkt. Vespa’s, waarvan de Romex is afgeleid, werden vaak gebruikt als pakezels, en daar is de achterdrager ontstaan. Bij deze escooter behoort de klapdrager in het chroom tot de standaarduitrusting en hoef je die niet, in tegenstelling tot veel andere retro scooters, er nog los bij te kopen.
Op het lange doorlopende voetplateau tref je dikke aluminium strips aan welke de grip tussen voeten en scooter moeten verbeteren. De dikte van deze strips laat zien dat Doohan niet heeft bezuinigd en gekozen heeft voor kwaliteit, want niet alleen deze strips zijn degelijk, maar ook de kunststof materialen die je verder tegenkomt. Vooral bij (elektrische) retro scooters is de kwaliteit van de kappen niet altijd top, maar bij deze elektrische retro scooter is dat wel heel dik in orde!
Als je een echte retro scooter zoekt, die bovendien geheel elektrisch is en voldoet aan de maatstaven van nu dan moet je beslist de Doohan Romex kopen.
Digitaal dashboard met veel info
Wanneer je op de scooter gaat zitten dan valt je op dat het dashboard helemaal van nu is. Het blauw verlichte LCD display geeft alles digitaal aan. Zo is er een dubbele accu indicator aanwezig bijvoorbeeld. Wat handig is bij de Doohan Romex is dat je ook een percentage meter in beeld krijgt naast de accumeter welke in blokjes aangeeft hoeveel energie er nog in de accu(s) zit. Dit is iets wat je helaas nog niet op alle elektrische scooters tegenkomt, maar bij de Doohan Romex gelukkig wel.
Verder toont het display de snelheid in grote cijfers aan wat niet alleen praktisch is maar ook veilig. Je kunt namelijk in een oogopslag aflezen hoe snel je rijdt en hoeft niet te zoeken naar de informatie. Zo kun je ook direct weer de ogen op de weg houden.
Wat je tevens in het display ziet is de kilometerstand en de rijmodi. De rijmodi geeft aan welke rijstand er geselecteerd is. Dit kan 1, 2, of 3 zijn. De rijmodi kun je vergelijken met een snelheidsbegrenzer. In stand 1 rijdt elektrische bromscooter uitvoering een stuk rustiger dan in stand 3, en dat heeft tegelijkertijd veel effect op het energieverbruik. De 3de stand is echt de sportstand waarin de Doohan escooter razendsnel optrekt en accelereert.
Met de 3 standen schakelaar rechts op het stuur kun je het rijprogramma kiezen en zodoende het rijgedrag en energieverbruik aanpassen.
Accu’s opladen van buitenaf
De oplaadaansluiting zit tussen het zadel en het voetplateau in waardoor je van buitenaf, zonder een accu uit de buddy te halen, je scooter eenvoudig kunt opladen. Zelfs wanneer je een 2de accu meebesteld kun je die tegelijkertijd in de scooter opladen. De oplaadtijd wordt natuurlijk wel wat langer dan met 1 accu, maar wanneer je hem ‘s-avonds aan de lader zet, dan zijn beide accu’s de volgende ochtend vol.
De accu opladen kan natuurlijk ook door hem uit te nemen en hem direct aan de lader te verbinden. Echter kun je op die manier maar 1 accu tegelijkertijd opladen. Sluit altijd eerst de oplader aan op de scooter of accu, en steek dan pas de stekker in het stopcontact. Draai de de volgorde om dan zal het laadproces niet starten. De Doohan is namelijk uitgerust met een slimme lader om het laadproces nog sneller te laten verlopen.
Retro scooter met USB en tassenhaak
Er is ook een tassenhaak en USB aansluiting aanwezig op de scooter. De tassenhaak maakt het meenemen van een tas erg makkelijk, en de USB aansluiting maakt het mogelijk om een telefoon onderweg op te laden, of in te zetten als navigatiesysteem. Het enige wat je dan nog mist, maar wel als optie mee kunt bestellen is een telefoonhouder. Onze telefoonhouders zijn universeel en daarmee geschikt voor kleine en grote smartphones.
Goed zichtbaar overdag en in het donker
Wat opvalt aan de Retro Romex is dat de LED verlichting veel lichtopbrengst heeft, niet alleen de koplamp, maar ook de richtingaanwijzers en het remlicht. Daardoor ben je zowel overdag als ‘s-avonds goed zichtbaar in het verkeer.
De koplamp is van een nieuwe generatie. Er zit namelijk een lens in de koplamp welke voor een nog hogere lichtopbrengst zorgt. Zelfs LED dagrijverlichting in de koplamp ontbreekt niet. Een heel complete retro scooter dus met alles erop en eraan.
CBS remsysteem voor meer veiligheid
Iets waarmee de Doohan Romex scooter ook is uitgerust is een CBS remsysteem. CBS staat voor central braking system en dat wil zeggen dat je met de linker remgreep die normaal alleen voor het achterwiel is, ook de voorrem tegelijkertijd kunt bedienen. Je kunt dus met 1 remgreep zowel de voorrem als achterrem tegelijkertijd bedienen. De rechter remgreep is alleen voor het voorwiel. Op die manier kun je dus veilig met 2 wielen tegelijkertijd remmen zonder te slippen doordat de remkracht tussen het voorwiel en achterwiel wordt verdeeld.
Een CBS remsysteem kom je momenteel nog op heel weinig benzine of elektrische scooters tegen, maar toevallig is de FD F3 ook uitgerust met een CBS remsysteem. Een ware toevoeging die veel veiligheid met zich meebrengt.
Zowel het voorwiel als achterwiel is uitgerust met een hydraulisch remsysteem met remschijven. Het remsysteem is duurzaam, onderhoudsvriendelijk, en met minimale krachtinspanning beschik je toch over heel veel remkracht.
72V motor en accu bij de Doohan Romex
Wat beslist belangrijk is bij een elektrische scooter is de motor en accu. Bij de Doohan Romex retro scooter is dit erg goed voor elkaar. Zo wordt de Romex standaard geleverd met een 29Ah accu van 72 volt welke goed is voor 2088Wh. Optioneel kun je ook een 2de accu er meteen bijnemen om het rijbereik te verdubbelen.
Wat de motor betreft is de elektrische retro scooter voorzien van een onderhoudsvrije 3000W motor van 72V! Deze krachtbron is bijzonder pittig en laat je moeiteloos, zelfs met 2 personen, in een mum van tijd naar zijn topsnelheid brengen. Hij trekt zeer krachtig en snel op wanneer hij in de sportstand staat, en accelereert aan een stuk door naar zijn topsnelheid. Bij de bromscooter is dat 45km p/u en bij de snorscooter is dat 25km p/u. Zo kom je moeiteloos mee in het verkeer en houdt geen enkele benzine scooter je bij.
Uiteraard is het gas heel goed te doseren zodat je het ook wat rustiger aan kunt doen. De krachtbron staat ter beschikking wanneer je ze nodig hebt.
Hoeveel kilometer kun je rijden met de Doohan Romex?
Een belangrijke vraag die iedereen stelt is hoeveel kilometer je kunt rijden met deze elektrische scooter. De Doohan Romex is uitgerust met een Lithium accu van 29Ah bij 72V. Haar vermogen ligt op 2088Wh en dat is bovengemiddeld voor een enkele accu. Het rijbereik wat je daarmee creëert is 60 kilometer bij een snelheid van 45km per uur. Bij 25km per uur kom je op zo’n 84 kilometer uit.
Bij de meeste elektrische scooters geven de fabrikanten het aantal kilometers op in eerste instantie die je kunt halen bij 25km per uur, wat minder energie verbruikt dan 45km per uur. Zo lijkt het in eerste instantie heel gunstig maar als je het omrekent naar 45km per uur wat de meeste mensen straks gaan rijden omdat veel mensen de bromscooter kopen, dan kom je toch 40% lager uit.
Wat echter alle fabrikanten doen, is rekenen met gunstige omstandigheden, en die haal je helaas niet altijd in praktijk. Een windscherm en lage buitentemperaturen kunnen best nog wat invloed hebben op het bereik. Wanneer je geen windscherm zou monteren, het 20-25 graden Celcius buiten is, en de bestuurder niet meer dan 70kg weegt, dan zijn de cijfers haalbaar die fabrikanten opgeven.
Weegt de bestuurder 10kg zwaarder dan kan het rijbereik met 10% afnemen in de regel. Nu is de Doohan Romex zo krachtig dat wij niet verwachten dat het in praktijk ook 10% is en verwachten een minder groot verschil.
De buitentemperatuur blijft van invloed. Lithium accu(’s), waar deze retro scooter ook mee is uitgerust, blijven gevoelig voor lage temperaturen. Niet dat ze kapot gaan daardoor, maar meer doordat de energie minder makkelijk vrijkomt, en dat merk je, ongeacht het merk of type elektrische scooter. Elektrische auto’s kampen met hetzelfde. Lage temperaturen kunnen zo’n 20% effect hebben op je range.
Wanneer je 25% van het rijbereik af zou halen, van wat fabrikanten opgeven, dan kom je op heel realistische cijfers.
Ga je de Doohan Romex kopen met 2 accu’s, dan verdubbel je het rijbereik. Dat betekent 120km rijden met een snelheid van 45km per uur. Tel daar dan de 25% vanaf en dan heb je een idee wat je het hele jaar door zou kunnen halen.
Een extra accu heeft wel een prijskaartje natuurlijk, maar doordat je een groter rijbereik hebt, gaan je accu’s nog langer mee. Bovendien hoef je minder vaak de scooter op te laden. En mocht je deze retro scooter leasen, dan betaal je ook maandelijks voor je extra accu waardoor je de kosten weer wat meer kunt spreiden.
Het rijcomfort van de Doohan Romex
De elektrische Romex retro scooter van Doohan is voorzien van 12 inch wielen. Dat is 2 inch groter dan vergelijkbare retro scooter van vroeger. Je behoudt wel de retro looks maar krijgt daar een extra stukje comfort voor terug. 12 inch rijdt namelijk lekkerder dan 10 inch.
De rijervaring op de Romex is bovendien fantastisch te noemen. Deze escooter glijdt geruisloos over de weg en beschikt bovendien over veel trekkracht om snel op gang te komen. De vering is aan de achterkant bovendien naar smaak (veerdruk) te verstellen. Zo kun je hem wat strakker (sportiever) laten veren, of juist wat soepeler om wat meer comfort te ervaren. Zo kun je er zelf dus nog een draai aan geven.
Uiteraard testen wij alle scooters zelf uitgebreid en moeten toegeven dat de Doohan Romex echt bijzonder lekker rijdt. Zelfs lange stukken zijn heel plezierig!
Duurzaamheid staat centraal in het ontwerp
Wanneer we naar de technieken en gebruikte materialen kijken, dan wordt de kwaliteit en duurzaamheid die Doohan uit wilt stralen ook zeker bevestigd. Dikke stevige materialen is waaruit de scooter is opgebouwd, en zo voelt de escooter ook echt aan. Geen piep of kraak scooter zoals je bij de goedkopere scooters soms tegenkomt.
Middenbok en zijstandaard aanwezig
Wat fijn blijft is een zijstandaard, al is niet iedere scooter daar mee uitgerust. Echter wat je van de zijstandaard moet weten in het algemeen is dat je scooter minder veilig op de standaard staat dan wanneer je de middenbok gebruikt. Zeker met een windscherm op de voorkant is de kans een stuk groter dat hij omvalt wanneer het waait, dan wanneer je een zijstandaard gebruikt. Bij dit retro ontwerp kun je in ieder geval kiezen welke van de 2 je gebruikt want ze zitten er allebei op.
Afstandsbediening met alarm en keyless go
Niet alleen een goed alarmsysteem behoort tot de standaarduitrusting van de escooter, maar ook de mogelijkheid om te rijden zonder sleutel (keyless go).
Het alarmsysteem kent 2 fases. De eerste fase is een waarschuwing. Bij de eerste schok of beweging zal er een korte waarschuwing volgen zodat men weet dat er een alarmsysteem actief is. De tweede fase, wanneer iemand nog iets probeert, zal een stuk indrukwekkender zijn waarbij er verschillende alarm geluiden hoorbaar zijn op verschillende frequenties.
Op de afstandsbediening zitten 3 knopjes. Een knopje om het alarm aan te zetten, een knopje om het alarm uit te zetten, en de keyless go knop. Door de laatste knop 2x snel achter elkaar in te drukken wordt niet alleen het alarm uitgeschakeld maar gaat de scooter ook meteen aan. Je kunt zodoende op de scooter stappen en direct wegrijden zonder de sleutel in het contact te steken. Uiteraard kun je ook op de traditionele manier de scooter starten door de sleutel in het contactslot te steken en deze om te draaien.
Ruimte onder het zadel
Onder het zadel tref je een bergruimte aan waar de accu’s in opgeborgen en aangesloten kunnen worden. Er zijn 2 accukabels aanwezig om ze beide tegelijkertijd te gebruiken, en 2 vakken om een accu in te plaatsen. Standaard wordt de Doohan Romex geleverd met 1 accu, maar je kunt er ook meteen een 2de bijnemen. Met 2 accu’s blijft er niet heel veel bergruimte over, maar toch is er alsnog iets aan ruimte over wat bij andere elektrische scooters vaak niet het geval is. Er is namelijk nog ruimte tussen de bovenkant van de accu’s en het zadel, dus je kunt nog iets van kleding bijvoorbeeld meenemen. Een helm gaat helaas niet passen. In dat geval kun je wel in de optielijst een topkoffer selecteren die wij dan op de achterdrager monteren. Qua koffers is er veel keuze en dan met name wat de afmeting betreft. Een 29 liter koffer (29L) is ruim genoeg voor 1 helm.
Doohan Romex kopen
Wil je een echte klassieke retro scooter, dan kun je de Doohan Romex kopen. Er is geen enkele elektrische retro scooter op dit moment op de markt die je kunt kopen met zoveel retro looks als deze. Als je niet beter zou weten zou je in eerste instantie denken dat het een Vespa is. Maar voor wie beter kijkt zal de verschillen wel gaan opmerken. Of Vespa zelf nog met een vergelijkbaar ontwerp ooit terugkomt is de vraag. Als dat gebeurt dan zal de prijs minimaal het dubbele zijn.